Oeps, verkeerd rekeningnummer ingevuld! En nu?
“Drama’s na IBAN-fout onopgelost”, zo bericht Telegraaf vandaag. In strijd met wat veel mensen denken, controleren banken bij een overboeking niet of het opgegeven rekeningnummer overeenstemt met de opgegeven naam. Wanneer u dus per ongeluk een of meerdere cijfers van het rekeningnummer verkeerd invult, gaat een betaling niet naar de door u opgegeven persoon, maar naar de rekeninghouder van het verkeerde rekeningnummer.
Banken geven aan dit niet te kunnen of willen controleren. Het enige wat ze op dit moment in dit soort kwesties doen, is achteraf de verkeerde rekeninghouder aanschrijven met het verzoek het bedrag terug te storten. Indien deze dat niet doet, kunt u via de bank diens contactgegevens opvragen. Veelal eindigt daarna de bemoeienis van uw bank en dient u het zelf verder op te lossen.
Juridisch kunt u hiervoor ook vrijwel niet bij uw bank terecht. Een betalingsopdracht is immers een eenzijdige opdracht van u aan de bank. Als u daarin zelf een fout maakt, kunt u de bank daarop niet aanspreken. Het enige wat u kunt doen is aankloppen bij de rekeninghouder van het door u verkeerd ingevulde rekeningnummer. Wanneer deze het bedrag niet vrijwillig terugbetaalt, kunt u dit enkel via de rechter juridisch afdwingen. Om te voorkomen dat deze rekeninghouder het geld opmaakt of overboekt, adviseren wij u om bij grote bedragen direct conservatoir beslag te leggen op het bankrekeningnummer zodra duidelijk is dat de rekeninghouder niet vrijwillig meewerkt. Onze huisadvocaten helpen u hier graag mee verder.